El projecte Vitamina treballa el lideratge ètic com a eina de transformació social

Els destinataris són adolescents, d'entre 12 i 16 anys, a qui es vol convertir en motors de canvi i líders de la seva comunitat. El projecte s'està desenvolupant a La Mina i actualment hi participen un grup de nois i noies membres de dues entitats esportives del barri : el Club de Futbol Sala i el Club de Lluita
El projecte Vitamina treballa el lideratge ètic com a eina de transformació social

Pràctica d'escalada a la Foixarda dels nois i noies participants en el projecte

La Fundació Carta de la Pau dirigida a l’ONU està desenvolupant al barri de la Mina el projecte Vitamina: lideratge ètic i transformació social, des del passat mes d’octubre.

Aquest projecte té com a missió apoderar adolescents del barri i convertir-los en referents de convivència, motors de canvi i en líders de la seva comunitat. El projecte pretén oferir un espai d’experiències vitals i oportunitats, trencar l’exclusió social i fomentar l’ emprenedoria social dels participants.

Amb la voluntat d’assolir aquests objectius es treballa en quatre línies:
*La potenciació i desenvolupament del talent dels joves
*El foment dels vincles de qualitat (els que respecten i fan créixer la integritat de l’altre) amb l’entorn
*Generar noves oportunitats per als participants amb la finalitat de millorar la seva qualitat de vida i de l’entorn
*El suport, assessorament i acompanyament per tal d’assolir la pròpia autonomia (personal i laboral) als joves. Foment del compromís actiu i comunitari de cada un d’ells i d’elles.

A qui va destinat?
Vitamina s’adreça a joves entre 12 i 16 anys vinculats a entitats del barri i que ja mostren certa motivació i compromís. Aquest curs 2015-2016 el projecte ha començat amb un grup de nois i noies membres de dues entitats esportives: el Club de Futbol Sala La Mina i el Club de Lluita La Mina.

El desenvolupament
Vitamina és un programa llarg en el temps, té una durada de 10 anys, i inclou un programa educatiu de quatre anys, temps en què es fan activitats setmanals durant el curs i una sortida de convivència el juliol. Aquest primer any s’està treballant l’aspecte personal, els segon es dedicarà a la part relacional de l’individu, el tercer any al social-emprenedor i, el quart, l’assoliment de l’autonomia (recerca de feina, continuació dels estudis...).

Durant el curs escolar, els participants es troben un cop per setmana en sessions d’hora i mitja. En aquestes sessions es treballa un pla educatiu basat en quatre tipus d’intel·ligència: la intrapersonal, la interpersonal, l’emocional i la intel·ligència espiritual. Aquestes sessions es combinen amb altre tipus d’activitats que a més de tenir un caire lúdic també treballen aspectes del lideratge. Un exemple és la sortida a la Foixarda, un espai de pràctica de l’escalada, que es va organitzar el passat mes de febrer, i on a més de fer exercici físic es va treballar tant en grup com a nivell individual l’esperit de superació, la resiliència, l’esforç i la coordinació física i mental.

A més, al llarg del curs, els adolescents poden conversar amb professionals de referència i conèixer projectes emprenedors de diferents àmbits amb l’objectiu de que ampliïn la seva mirada cap al món.

Paral·lelament també es treballen amb els pares i mares dels adolescents que poden ajudar a què el seu fill o filla potenciï el creixement personal i l’apoderament. Un exemple és la xerrada sobre el bullyng que la professora de Filosofia de la Universitat de Barcelona, Begoña Roman, va impartir el passat mes de març a pares, mares i joves de les dues entitats esportives.

El projecte Vitamina compta amb el suport de la Diputació de Barcelona (Àrea d’Igualtat i Ciutadania), l’Obra Social de la Fundació “La Caixa”, la Fundació Privada Cottet-Mor i l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.

Sant Adrià de Besòs, 18 d'abril de 2016


arxivat sota: