Racó de la diversitat sexual, afectiva i de gènere: parlem del "pinkwashing"
La paraula "pinkwashing" ve de les paraules angleses "pink", color rosa, i de "whitewash", blanquejar o encobrir. És una rentada de cara “rosa”, que portada al context del col·lectiu LGTBI, fa referència a totes aquelles estratègies polítiques i de màrqueting que tenen com a objectiu promocionar institucions, països, persones, productes o empreses per mostrar-les com a simpatitzants del moviment LGBTI i així mostrar una imatge progressista, moderna, inclusiva i tolerant, amb l'objectiu d'aconseguir rèdit econòmic i/o social.
L'origen d'aquest terme es remunta als anys 90, quan diverses empreses van decidir utilitzar el color rosa, símbol de la lluita contra el càncer de mama, per vendre més i millor els seus productes. D'aquesta manera, la Breast Cancer Action va encunyar aquest terme per denunciar i assenyalar aquelles empreses que asseguraven fer costat a les dones amb càncer de mama, quan el que en realitat volien aconseguir amb la seva estratègia eren majors beneficis incorporant a la seva publicitat una causa benèfica.
Per poder discernir si aquestes institucions, països, persones, productes o empreses són coherents entre el seu discurs i els seus actes i no es volen aprofitar d'aquesta lluita social, avui proposem plantejar quatre preguntes abans de creure tota la informació que rebem:
- La causa que defensen té a veure amb la marca, o creus que només pot beneficiar la seva imatge?
- La marca convida a la reflexió i dona suport a la lluita social, o només al consum del producte i a la "bona imatge"?
- La marca treballa internament per millorar la situació del col·lectiu LGTBI dins l'organització, o només fa publicitat i no es preocupa pel seu personal?
- La marca es compromet només en les dates famoses o dona sempre suport a la causa?
Només aplicant una perspectiva crítica aconseguirem acabar amb els tots els tipus de "whitewashing". Observa, analitza i jutja a qui dones suport!
Sant Adrià de Besòs, 5 de juny de 2024