Visca la República!

Unes eleccions democràtiques: les municipals del 12 d’abril de 1931. Uns resultats: el triomf de les esquerres. La victòria de les forces republicanes evidencia el desig de canvi de règim polític i Alfons XIII abandona el país. Milers de ciutadans surten als carrers per demanar la proclamació de la República sota el crit «Visca la República!».
Amb motiu del 90è aniversari de la proclamació de la Segona República, com una aportació més a la recuperació de la memòria històrica, aquesta mostra vol destacar la importància d'arxius i museus com a dipositaris d’un llegat històric que ens és comú.
Sant Adrià de Besòs, republicà
La proclamació de la Segona República a Sant Adrià de Besòs el 14 d’abril de 1931 va coincidir amb l’arribada al poder municipal de les forces d’esquerres. Es bastia un nou món on la sanitat, l’ensenyament, la cultura o els drets socials i democràtics esdevindrien elements imprescindibles per garantir una existència plena de la societat adrianenca.
L'acta del Ple Municipal de Sant Adrià de Besòs, signada pels regidors locals, recull el sentiment polític que es vivia aquell dia a la localitat:

Accedeix a la transcripció de l'acta del Ple del 14 d'abril de 1931
Dies després de la proclamació de la República, el govern municipal presidit per l'alcalde Benito Gimeno Pescador, va adherir-se a la política i actes de la Generalitat de Catalunya.

La resposta de la Generalitat de Catalunya no es va fer esperar, amb la signatura estampada (amb segell) del president Francesc Macià.

Durant els mesos posteriors a la proclamació el nou Ajuntament es va nodrir dels símbols republicans característics: una bandera tricolor, una bandera catalana, prohibida fins aleshores en els edificis oficials, i un quadre al·legòric de la República per presidir la sala de Plens de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.

Factura del subministrament d'una bandera espanyola amb escut.

Factura del subministrament d'una bandera catalana.

Document del subministrament d'un quadre al·legòric de la República.
Les banderes esmentades en els documents anteriors es poden identificar en aquesta coneguda fotografia d'inicis de la dècada del 1930 de la façana de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.

Crèdits producció
Oficina de Patrimoni Cultural, Diputació de Barcelona
Museu d'història de la immigració de Catalunya
Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde"




